Den digitala marknadsspecialisten springer ett digitalt maraton som ingen ser!
The million dollar question. Vad arbetar en digital marknadsspecialist med?
Att nå ut med rätt budskap, till rätt person, vid rätt tidpunkt är det övergripande målet. Vad innebär det i rollbeskrivning och arbetsuppgifter? För mig har det inneburit en mängd olika saker då rollen också varierat beroende på företag. Det som påverkar mina arbetsuppgifter mest däremot är den digitala kundresan. Jag behöver veta ”varför” och ”hur” våra kunder rör sig för att jag och mina kollegor i marknadsteamet ska lyckas driva in fler leads. Så, analys är ju helt klart en stor del av arbetet.
Men arbetsuppgifterna slutar absolut inte där! För när vi väl har analyserat resultatet så måste vi agera på den data vi ser. En Digital Marknadsspecialist ställer sig frågor som ”Hur kan vi öka konverteringen?” och ”Hur kan vi öka andel besökare?” Så, leads generering är ju också en stor del av arbetet. Det kan vi ju göra på många olika sätt. Exempel på arbetsuppgifter är SEO och Marketing Automation/Inbound/Content Marketing. Vi lägger upp en strategi för hur företag ska arbeta inom dessa områden och utför också det som behöver göras rent operativt.
Förutom allt ovan så hamnar mycket content produktion på mitt bord. Kanske inte för att jag är expert på det, utan mest för att någon behöver göra det och ingen annan kan. Sen påverkas också mina andra arbetsuppgifter om inte content produktionen rullar på. Det kan handla om allt ifrån PowerPoint mallar och avtalslayout till att skriva copy till webben, guider och blogginlägg.
Som du märker så är ingen dag den andra lik.
Den digitala kundresan styr mina dagliga arbetsuppgifter
Den digitala kundresan är en levande organism. Den är i ständig rörelse och mitt jobb som Digital Marknadsspecialist är att följa strömmen. Arbetsuppgifterna behöver anpassas efter den här levande organismen. Egenskaper som flexibilitet och snabbhet är avgörande för att lyckas i min roll.
Mitt arbete är otroligt viktigt för att vi som bolag ska lyckas arbeta med varumärkesbyggande och leads generering. Det är däremot inte alltid så lätt att visa vilket värde jag ger. Speciellt när ingen vet och/eller förstår vad jag arbetar med. Det är inte heller så himla lätt att sälja in arbetet. Hur sexigt låter det egentligen när jag, exempelvis, ska bjuda in till en Buyer Personas Workshop?
”Vi behöver skapa x-antal buyer personas – som kommer ligga som grund för vår content produktion – som i sin tur ska leda till fler konverteringar – som sedan ska bearbetas automatiskt av ett marketing automation system – som i sin tur gör att ni våra kära säljare får fler varma leads att bearbeta”
Jag är ju inte förvånad att jag ofta fått svar likt: ”Ehm, jag måste prioritera ett kundmöte. Kan du fixa mycket av det själv så kan vi ge feedback?”
Missförstå mig inte. Jag har verkligen haft otroligt bra kollegor under de 7 år som jag arbetat med marknadsföring. De har bidragit med deras expertis och gjort att det vi tillsammans skapat magi. MEN, ibland önskar jag att ett litet frö (som en buyer personas workshop eller ett workflow) var lika uppskattat och värdefullt (i form av performance) som ett kundmöte. Det är däremot svårt att få folk engagerade i saker som inte direkt genererar leads och/eller pengar.
Jag springer ett digitalt maraton som ingen ser – inte förrän polletten trillat ner!
En klok kvinna sa en gång till mig att marknadsföring (speciellt Inbound Marketing och Marketing Automation) är ett digitalt maraton. Det stämmer verkligen! Jag bidrar som mest när jag får arbeta med de långsiktiga arbetsuppgifterna som kanske inte ger resultat idag eller imorgon – men som gör att företaget arbetar långsiktig och hållbart med varumärkesbyggande och leads bearbetning. Jag tror ibland att stressen över att se resultat här och nu gör att marknadsarbetet blir framstressat och vi skapar då inga långsiktiga resultat. Tänk er en graf likt den här nedan. Det kortsiktiga arbetet och alla brandsläckningar ger effekt för stunden och det långsiktiga arbetet kanske inte ger bäst resultat idag men det ger större värde och effekt i slutändan.
För mig finns det inget mer tillfredställande än när mina kollegor undrar var alla inkommande leads/förfrågningar kommer ifrån och jag kan säga ”Kommer du ihåg den där gången jag bad dig hjälpa mig skriva en text som skulle ut på webben? De senaste 10 leadsen du har fått har varit för att du och jag tog oss tiden och tillsammans skapade värde digitalt för våra besökare. Bra jobbat!” Det är ofta då polletten trillar ner.
Jag har lyckats när mina kollegor förstår att det gamla hederliga säljarbetet som ”knack”, ”snack” och ”ja-tack” nu har ersatts med värdeskapande content, automatiserande flöden och digitala samtal.