Från litet till mellanstort marknadsteam
När är det dags att skala upp?
Som bekant finns det ingen one-size-fits-all när det kommer till att bygga marknadsteam. Grunden i teamet behöver vara utformad och unikt anpassad efter din organisations nuläge och behov. Under resan framåt behöver du dessutom kunna skala upp och anpassa allteftersom möjligheter uppstår och förutsättningar förändras. Vi lever i en snabbföränderlig värld och marknadsteamets vardag är inget undantag.
Det finns några olika vägar att gå när ditt team ska expandera:
- ·Bygg team utifrån kompetensområden, till exempel Content, SEO, Annonsering, Inbound.
- ·Bygg tvärfunktionella team som samordnat fokuserar på vissa produkter, kunder, geografier eller steg i kundresan.
- ·Skapa en hybrid/matris där varje specialist rent funktionellt tillhör sitt kompetensområde men praktiskt arbetar i agila team med tvärfunktionella kompetenser. Som ett basecamp som skickar ut exakt rätt team för varje uppdrag.
En pulsmätning som vi gjorde på LinkedIn visar att 44 procent anser att den allra största fördelen med att ha ett in-house marknadsteam är ökad kontroll över produktion. Detta följt av tidseffektivt (32%), kostnadsbesparingar (15%) och övrigt (9%). Att bygga på med resurser internt möjliggör att ni kan äga och hantera mycket på egen hand, både när det gäller verktyg och licenser och dessutom, som undersökningen visar, när det kommer till själva produktionen och visuellt uttryck.
Innebär ett mellanstort marknadsteam att vi sköter ALLT internt?
Trots att det finns stora fördelar med att expandera sitt in-houseteam med fler specialister kan man givetvis fortsatt använda byrå för vissa kompetenser eller tillfälliga behov. Här handlar det om att kunna identifiera vid vilka tillfällen det blir aktuellt att ta in extern kompetens. En av KIMMs coacher Alexandra Flink har lång erfarenhet av att guida marknadsteam rätt i den här frågan:
”Det viktiga när man överväger att ta in extern hjälp från en byrå eller konsult är att man har en långsiktig plan. Man behöver fundera över hur lång tid resursen ska vara på plats och vad som händer när resursen lämnar. Vem tar vid? Har ni någon internt som kan ta över arbetet med exempelvis produktion? Hur ser vi till att det som resursen byggt upp och bidragit med får långsiktigt liv? Dessa frågor är viktiga att fundera över för att få ut störst värde av extern hjälp.”
Fördelen med att ta in extern kompetens är möjligheten att höja blicken och få ett utifrån- och in perspektiv. En konsult eller byrå kan ge marknadschefen stöd i utvecklingsfrågor och stötta i att prova nya kanaler, arbetssätt eller verktyg. Den möjligheten är alltid värdefull, oavsett var ditt team befinner sig i resan.
Ett avslutande tips som vi hoppas ger dig värde på resan framåt:
Var tydlig med strukturen, krångla inte till det i onödan och var inte rädda för att hamna offpist eller i en brant klättring. Ni kommer oavsett framåt och skapar lärdomar som kommer att göra er bättre. Kanske är det den outforskade stigen som tar er snabbare till destinationen.
KiMM – skräddarsydda lösningar på dina villkor
Det viktigaste för oss är att hitta en lösning som passar dig. Ingen marknadsfunktion är lik den andra och vi förstår värdet av att få skräddarsydd hjälp på sina egna villkor. Oavsett om du behöver hjälp med en hel rekrytering, en del av en rekrytering, en konsultlösning eller coachning på vägen finns vi här för att hjälpa dig. Vi har siktet inställt på att hitta den perfekta lösningen – på dina villkor. Hör av dig till oss med dina utmaningar så hittar vi den lösningen som passar dig och ditt framtida marknadsteam. Här kan du ladda ner en fullständig guide som hjälper dig på resan mot ditt dream team.