Skip to content
https://get.wise.se/hubfs/pexels-mikael-blomkvist-6476254.jpg

Hubspot släpper årlig rapport: Trender och strategier inför 2023!

Det finns inget yrkesområde som rör sig lika snabbt som marknad och kommunikationsområdet. Som tur finns det många företag som har data i sitt DNA och analyserar hur vi bör arbeta för att lyckas med vårt arbete. Hubspot släpper årligen en rapport för att hjälpa marknadsförare att prioritera sina strategier och överträffa sina mål. Rapporten kommer ifrån egna data, frågor ställda till 1600+ marknadsförare samt intervjuer med experter. Genom att analysera hur vi arbetat under 2022 kan vi börja planera för hur vi ska arbeta under 2023. Det är nu det roliga börjar!
Blogg

Nya marknadstrender & strategier som fortsätter växa

Marknadstrender som verkligen fått ett lyft under 2022 har bland annat varit Influencer Marketing, Mobilvänliga hemsidor samt kortare videoformat. Att Influencer Marketing växer är inget som förvånar oss! I Sverige väntas Influencer Marketing omsätta 1,5 miljarder kr under 2022. Globalt förväntas Influencer Marketing omsätta hela 16,4 miljarder 2022. Genom Influencer Marketing så får företag sina budskap att framstå som med trovärdiga och får en högre grad av konvertering och försäljning än genom andra kanaler och insatser.

Nyare initiativ har varit Twitter Spaces och YouTube Shorts. Att Elon Musk tagit över Twitter får många av oss marknadsförare att bli nyfikna på hur plattformen kommer utvecklas och hur vi kan använda Twitter för att nå ut med våra budskap. Fortsatt kommer många av oss jobba med videoformat. Vi ser även en trend i kortare videoformat. YouTube Short tillåter oss att connecta med en ny målgrupp på YouTube, snabbare få upp nytt content och få videos att bli virala. Men fungerar YouTube Shorts då? Under 2022 har YouTube Shorts haft 15 miljarder visningar varje dag. Den siffran talar för sig själv. TikTok har fått en utmanare!

Förutom trenderna ovan så kan vi också se att våra mest populära kanaler är Social Media, Hemsidan/blogg samt Email Marketing. Vi kan också se att Influencer Marketing som kanal är mer populär än SEO Marketing. Intressant? Det tycker vi! På Social Media så ser vi att Facebook samt Instagram har högst ROI. Marknadsförare kommer investera mer pengar på TikTok och Instagram än tidigare år. Många företag kommer också ha som huvudfokus på SoMe att öka brand awareness.

Vill du ta del av hela rapporten från HubSpot, Litmus, Rock Content och Wistia? Hämta rapporten här!

Du har väl inte missat vår guide? 

Står du inför att skala upp din marknadsavdelning till ett framåtlutat- högpresterande och samtidigt härligt tema att arbeta i? Vilka kompetens kommer du behöva framåt och hur ska du bygga upp ditt dream team? Hur skapar du ett basecamp med personer som tillsammans kan ta er till toppen?

I den här guiden ställer vi frågor som tar dig från tanke till handling. Vi utforskar var ni står idag, vilka utmaningar ni har och vart ni ska.

Ta del av guiden och bygg ditt dream team!

Hör av dig till oss om du har några frågor.