Skip to content
https://get.wise.se/hubfs/pexels-pixabay-356079.jpg

Inhouse eller outsourcad marknadsavdelning? Vilken modell passar dig bäst?

Det finns oändligt många olika varianter och uppsättningar på marknadsteam som fungerar bra. Det handlar om att hitta rätt modell för dig och ditt företag. Här har du några olika varianter våra kunder uppskattar. Vi har försökt berätta om både för- och nackdelarna med de olika modellerna.
Blogg

Ett inhouse-team

För dig som arbetar på ett större bolag med många olika behov, stor budget och en tillväxtplan så kan det vara en bra idé att bygga ditt eget inhouse team. Fördelarna är många, men främst att det blir ett team som förstår er affär (oavsett om det är copy eller om det handlar om den grafiska profilen) arbetar bra ihop och helt enkelt fokuserar på det som kommer bidra med mest värde för er och era kunder. Förutom att det kräver mycket av ett bolag att bygga och ta hand om en avdelning så kan det också svårt för er som bolag att attrahera den där riktiga spetskompetensen. Det är inte säkert att hen vill arbeta på samma varumärke över en längre tid. Det är då viktigt för er att ni lägger stort fokus på Employer branding och även ert EVP.

Kombination av inhouse och samarbete med specialistbyråer

Har du redan byggt ett inhouse team men saknar viss spetskompetens? Eller är du ett bolag som inte vill anställa för många internt? Då är detta ett bra alternativ för dig!
Fördelen med det här upplägget är att du får både personer som förstår affären och arbetar inhouse för att få saker att hända – samtidigt som du har ett häng specialister som ex. bygger webben, driver tillfälliga projekt eller andra arbetsuppgifter som ni kanske inte har kompetens för eller inte ser ett långsiktigt behov utav.

Nackdelen är att specialisterna på samarbetsbyråerna kanske inte är tillräckligt insatta i ert affär och kanske inte heller förstår era utmaningar. Ni som företag behöver vara noga med strategin och delegera på ett bra sätt till byrån så att samarbetet blir så bra som möjligt. Frustration kan självklart komma när mycket tid (och pengar) går åt förstudiearbete och projektledning men om inte det arbetet görs så kommer inte byråerna leverera något av kvalitet! Viktigt för dig som beställare att äga strategin och visa vad och hur saker ska göras – eftersom du och dina kollegor inhouse förstår varför det ska göras.

En byrå som gör allt!

Är ni i behov av många olika typer av specialister men kanske inte har råd att anställa alla? Då är den mest kostnadseffektiva (och bästa) varianten att anställa en byrå som gör allt. Det positiva är att du får tillgång till många olika specialister som fokuserar på produktion och leverans. Se däremot till att ha en person internt som kan godkänna och snabbt agera på frågor som kommer. När du anlitar en byrå som ska driva både det strategiska och det operativa så är det viktigt att du säkerställer att byrån förstått affären. Allt för många gånger så fallerar samarbeten för att byrån inte helt förstått.

KiMM – skräddarsyr lösningar som passar dig och din verksamhet

Vi är specialister på rekrytering och konsultlösningar inom marknad och kommunikation. Vår styrka ligger i vår arbetslivserfarenhet från branschen, förmåga att snabbt hitta rätt lösningar och vår personliga approach. Vi jobbar kvalitativt med siktet istället på att hitta den perfekta matchningen.

Vi blivit marknadschefens bästa vän. Med kunder inom olika branscher säkerställer vi rätt kompetens på rätt plats, så att ni kan stärka er affär och bygga framtidens marknadsteam. Med våra skräddarsydda lösningar hjälper vi dig hela vägen så att du kan känna dig sedd, hörd och utmanad.