Cookie-inställningar Vår webbplats använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och för att din användarupplevelse ska bli ännu bättre. Du kan läsa mer om dem samt konfigurera dina inställningar
Skip to content
https://get.wise.se/hubfs/pexels-kindel-media-7688336.jpg

Låt oss snacka lite Marketing Automation

Som den nörd jag är så kommer här lite siffror… 80% av alla marknadsavdelningar som använder sig av Marketing Automation genererar fler leads och 77% ökar sin försäljning. Galet bra, eller hur? Däremot så tror många företag (och marknadschefer) att en M/A strategi sätts, vi bygger några automatiserade flöden och sen så tjänar vi massor av pengar. Så fungerar det inte! Men det är ett otroligt bra sätt att effektivisera och lägga tid på bättre saker.
Blogg

 

Så vad är Marketing Automation då? Det kan vara en rad olika processer, verktyg och mjukvaror som i kombination med manuellt arbete av en M/A specialist hjälper företag att få fler leads och bearbetar dessa leads tills dem är redo att bli kunder (eller kunder igen…)

En M/A process kan innefatta otroligt måna olika saker. Tillexempel så kan det handla om automatiserade email-flöden, landningssidor, lead scoring och automatisk leadsgenerering. Men det handlar också om Social Media, integrering med CRM system och rapporter och analys (ex. Google Analytics Det innehåller så mycket mer. Men syftet är att rätt person ska få rätt budskap vid rätt tidpunkt – och att vi gör detta genom att automatisera delar av processen.

De allra viktigaste delar i Marketing Automation arbetet – enligt mig!


Okej… nu är vi nere och enligt mig gottar oss i saker som är avgörande för att Marketing Automation arbetet ska fungera. Det handlar om segmentering, lead scoring, triggers och actions.

Vi börjar med segmentering. För att M/A arbetet ska fungera och ge verkliga resultat så behöver vi kunna skapa personliga mejl och annonseringar baserat på personernas plats, målgrupp, utmaningar, lead status (alltså är dem kunder sedan tidigare eller inte), intresseområden med mer. En del skapar buyer personas, en del gör andra segmenteringar. Oavsett så handlar det om att tydliggöra för dig själv och systemet att X är en person att bearbeta medan Y inte är det.

För att sammanfatta lead scoring så handlar det om att tilldela poäng till olika aktiviteter som dina kunder/leads utför. Det här är viktigt för att M/A arbetet ska pusha fram och bearbeta leadsen du skaffat. Annars blir det en så kallad flaskhals där potentiella leads kommit in i ditt nätverk och system men fastnar och inte rör sig neråt i tratten. 

Triggers innebär att när person X gör en viss aktivitet du anser är viktig så uppmärksammas det. Vi har sedan innan (när vi satte upp strategin och processen) sagt åt systemet vad som händer om X ex. anmäler sig till ett event eller öppnar ett nyhetsbrev. Det är nu den sista och kanske viktigaste delen händer. Nämligen någon form av aktivitet/action. Det kan vara att en säljare får reda på det eller att X automatiskt hamnar i en automatiserad mejlslinga för att vi ska hållas top-of-mind. Eller att X får 10+ i poängsättningen (lead scoringen) ¨

Därför bör företag implementera M/A i deras marknadsarbete!

Det finns så många fördelar med M/A men kortfattat så frigör Marketing Automation arbetet tid ifrån säljare så att fokuset ligger på att bearbeta varma och ljumna leads. Det blir dessutom bättre och mer personifierad marknadsföring. M/A genererar fler leads och bearbetar leadsen tills de är varma nog att bli kontaktade av en säljare.

Och det här är bara ”icing on the cake” som man säger.

Det är inte konstigt att allt fler företag nu börjar titta på en specialist som har flera års erfarenhet av M/A. Det kluriga är att även om Marketing Automation funnits som metod i ca 20 år så är det svårt att hitta en person som arbetat renodlat med Marketing Automation och kan klassas som ”senior”. Ofta sitter en Marketing Automation Specialist med många hattar. Mer om det kan du läsa i mitt förra inlägg!