Cookie-inställningar Vår webbplats använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och för att din användarupplevelse ska bli ännu bättre. Du kan läsa mer om dem samt konfigurera dina inställningar
Skip to content
https://get.wise.se/hubfs/pexels-oladimeji-ajegbile-3314294.jpeg

Det kan tyckas som att rekryteringen av en social media manager är svaret på alla marknadschefers böner, men tyvärr är det inte riktigt så. En social media manager kan vara en fantastisk tillgång på en marknadsavdelning och komplettera inköp av externa tjänster, men rollen är långt ifrån en fullständig lösning.

Låt oss titta på social media manager-rollen och vad den de facto består av. Det ställs höga krav på en SMM-roll i dagsläget - dels i konkreta arbetsuppgifter men även gällande resultat.

Som social media manager förväntas du ta hand om företagets eller organisationens sociala medieplattformar. Men vad innebär detta i praktiken? Låt oss säga att företaget har fyra sociala mediekanaler (låt oss säga i detta exempel Facebook, Instagram, LinkedIn och TikTok) och självklart har vi en optimal inläggsfrekvens per plattform vilket innebär i snitt 4 inlägg i veckan plus efemärt innehåll (det vi oftast kallar Händelser eller Stories) och som försvinner efter 24 timmar. Det betyder konkret 64 inlägg i månaden. Till varje inlägg ska statiska eller rörliga bilder produceras och redigeras, copy skrivas (CTA - call to action inte att förglömma), hashtags researchas och så lägger vi till händelser till det. Man agerar fotograf, scenograf, kameraman, redigerare och lägger voice over.
Att bara ta en bild räcker inte längre - allt mer content är videobaserat. Detta innebär bland annat att passande musik ska tas fram, undertexter ska läggas till, olika annonsformat som exempelvis karuseller ska publiceras, infografik ska skapas, och utöver detta, även testa nya möjligheter och typer av content. Allt schemaläggs i förväg till den optimala inläggstiden för att få så hög räckvidd som möjligt.
Men det är väl bara att slänga upp ett inlägg, eller?

Bakom allt detta ligger så klart en tydlig social media strategi i botten. För att kunna skapa innehåll med värde för följaren eller den potentiella följaren måste vi förstå dem, skapa personas, ha innehållspelare för vårt content, skapa relevanta innehållspelare och hela tiden vara konsekventa mot strategin som ligger i grunden.

Att kontinuerligt analysera och utvärdera datat för att förstå vilket content som fungerar var och varför är vitalt för att lyckas. Hej då kreatören, hallå analytikern! Att löpande utvärdera sin sociala medie strategi, förstå vilket content som fungerar för idealkunden och att skapa mera av sådant, kräver sin person som kan slänga av sig kreativitetens kappa och klä på sig analytikerrocken.

Men sociala medier är inte en kanal för envägskommunikation. Här kommer det både inkommande kommentarer, frågor och direktmeddelanden vilket gör att man agerar kundservice samtidigt som man också behöver engagera sig utåt för att överhuvudtaget växa.

Det har blivit svårare och svårare för företagskonton att växa på sociala medier. På Facebook är det näst intill omöjligt och är att betrakta en ”pay to play”-plattform, vilket betyder att man behöver komplettera sina insatser på plattformen med betald annonsering för att växa eller konvertera. Det ställer i sin tur helt nya krav på SMM-rollen - att kunna hantera betald annonsering på de olika plattformarna. Här är nyckelordet OLIKA. Alla plattformar fungerar olika, både för det gäller dess organiska algoritm (som avgör hur det organiska innehåller rankas och presenteras för användaren) och hur det fungerar på den betalda sidan. Det kräver helt andra kompetenser och förståelse för hela kundresan. Att kunna jobba med betalt innebär att ha ett analytiskt sinne för data och djupgående kunskap om den digitala kundresan och spårnings- och optimeringsmöjligheter. Vi ser hur paid experter väljer att fokusera på ett få antal plattformar, men samtidigt kanske vi önskar oss en SMM som ”kan ta” den betalda delen på flera plattformar.

Ni som har läst så här långt, har vid det här laget förstått att SMM-rollen innebär “många hattar”. Under ’övrigt’ i SMM-rollen brukar utbildning hamna, där man inte bara ska hålla sig kontinuerligt à jour med algoritmförändringar och den snabba utvecklingen på plattformarna, utan också agers SoMe-expert internt och utbilda och coacha sina kollegor inom bolaget. Det kan handla om allt från att lära ut sociala medier från grunden till sk. take overs där ett konto lånas ut en dag eller vecka i taget till någon i den interna organisationen.

Så låt oss kort summera vad vi förväntar oss av vår SMM:

Bild1

Sociala medier tar inte semester

I de communities för SMMs som jag är del utav märker jag av en tydlig stress kring det faktum att sociala medier varken sover eller tar semester. Man måste lösa avlösning vid lediga dagar och semestrar, det förväntas ibland att man ska svara på kommentarer och vara aktiv på kvällar och helger. Självklart är detta en naturlig del av rollens själva existens men man måste tillsammans med sin SMM som hens chef hitta en balans i tillvaron.

SOME är bara en del av det digitala landskapet

Det är viktigt att komma ihåg att sociala medier faktiskt bara är en del av det digitala landskapet. En organisk närvaro på sociala medier innebär inte att den representerar hela kundresan från varumärkesmedvetenhet till konvertering och köp. Organiska och betalda sociala medier dansar en dans tillsammans där den ena stöttar den andra och tillsammans får man den maximala effekten. Google-annonsering förstärker effekten av t ex annonsering på Meta (Facebook & Instagram) där annonseringen på Meta lägger grunden och Google ror hem kunden när hen själv aktivt söker efter vår produkt eller tjänst.
Kanske är det bättre att då underlätta för vår kära SMM genom att köpa in tjänster som övergripande digital strategi och konsulttjänster, eller betald annonsering på sociala medier, istället för att förvänta sig att hen ska ta de delarna som faktiskt innebär specialistkunskaper? Naturligtvis ska och bör en SMM ha många olika strängar på sin lyra, och beställare av tjänster kan vara en av dessa. Men är det många olika typer av strängar som förväntas måste dock förväntningarna skruvas ner hos marknadschefen på vad en enda tjänst faktiskt rimligen kan åstadkomma.