Skip to content
https://get.wise.se/hubfs/KiMM%20Hemsida%20Banner.png

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Vi kan nog alla enas om att det finns ett gäng jobbannonser där ute som är skrivna på ett sätt som ger sken av att man väntar sig att en digital marknadsförare ska lösa flera personers jobb. (Och kanske en byrås också.) Men även om många marknadsförare tycker att dessa annonser är världsfrånvända så vet vi som jobbar med rekrytering att få jobbannonser skrivs med syftet att hitta någon att utnyttja. Det handlar nog snarare om okunskap kring vad ett jobb inom digital marknadsföring kräver idag.

Vad krävs av generalisten?

I några veckor hade vi på KiMM två annonser ute där vi letade efter konsulter som skulle jobba i vårt eget marknadsteam och hjälpa oss med den digitala marknadsföringen för några av Wise Professionals varumärken. När vi själva ställdes inför utmaningen att beskriva dessa roller hamnade vi nästan i samma fälla som alla andra. Man inser att det man behöver hjälp med är en mängd varierande saker.

 

"Kanske måste vi alla landa i insikten att det inte är möjligt att få allt man vill samtidigt? - I alla fall inte av en enda person."

 

De flesta roller för generalister inom marknadsföring idag kräver en person som till viss del förstår och ser strategiska delar samtidigt som de kan vara flitiga utförare av uppgifter. Många företag skulle egentligen behöva ett team av olika marknadsförare som kompletterar varandra - men om det bara finns resurser till en roll, hur gör vi då?

Erkänn problematiken

Först och främst gäller det att erkänna att det här är ett problem. Ja, vi har allt detta att göra, och nej den här personen ska inte tvingas ansvara för allt själv. Se över hur de kan få hjälp av resten av teamet. Se över hur ni lagt er marknadsbudget, vilka resurser finns till att ta in annan hjälp, som t.ex. konsulter. Att ta in en konsult under arbetstoppar kan vara ett bra sätt att hålla personalkostnaderna nere utan att riskera att era anställda har en orimlig arbetsbelastning.

Generalistrollen inom marknad kräver ofta en person som i grunden tycker att det är roligt att skapa innehåll och som brinner för att hjälpa avsändaren nå sin målgrupp. En utförare, men också någon som kan se helheten och prioritera vad som är viktigast just nu. En person som ibland kan delegera till och arbetsleda andra i teamet eller externa byråer och konsulter. Ofta får generalisten agera projektledare, något som är lätt att glömma att nämna i en jobbannons.

Nyfiken vinner?

Framförallt kanske det krävs en nyfiken själ. En person som vågar ställa frågan, “måste detta göras just nu, eller på detta sätt?” och som kommer med nya idéer och lösningar.

För oss som har möjligheten att få se en hel del rollbeskrivningar, sätta kravprofiler och skriva jobbannonser så får vi också en chans att vara med och påverka. Vi ser trender komma och gå. Vi ser vilka företag som har fingret på pulsen, som har koll, och vilka som vi kan behöva hjälpa med nya insikter på vägen.

Den ständiga strävan efter att vara relevant

Hur många företag idag ställer t.ex. intervjufrågan “hur (om något,) har du hittills jobbat med generativ AI i ditt arbete som marknadsförare”?

Inte tillräckligt många.

Med det menar vi inte att generativ AI är en magisk lösning på allt, inte heller att den kommer att ta över alla våra jobb. Vi är bara lyhörda för att det just nu är en sak som är på ingång och som vi alla behöver ha koll på, och vara öppna för att nyfiket diskutera.

Det eviga dilemmat som marknadsförare - att ständigt vara relevant. Du får absolut inte hamna efter, du måste ha koll på alla trender, alla nya kanaler, det senaste inom all teknik - samtidigt som du inte hamnar efter med ditt dagliga arbete.

“Fall inte för alla trender, men hamna inte efter heller.” Detta dilemma gör att vi marknadsförare ofta måste bli mästare på att prioritera. På att skala bort. På att våga sätta ner foten och säga “just nu testar vi detta, låt oss se hur det går först, innan vi byter spår”.

Därför behöver vi trygga marknadsförare som kan sin grej, och de behöver få mandat från ledningen att ta egna beslut kring dagliga frågor som de kan bäst.

Hur upplever du det här dilemmat? Känner du igen dig i "hänga med - hetsen"?