Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?
Under första träffen för vårt nätverk “Inhousecheferna” som vi driver tillsammans med Marknadsföreningen i Stockholm pratade vi om just dessa frågor. Det vi alla verkar landa lite i är att i ett komplicerat och ständigt föränderligt marknadsföringslandskap så är frågan inte svartvitt.
Det finns helt enkelt inte ett rätt svar, lösningen kommer att se lite annorlunda ut för varje företag som har en marknadsavdelning eller inhouseavdelning. Det intressanta är att få dela insikter och utmaningar med andra i branschen för att se om vi kan hotta en "best practice".
"Det är viktigt att Inhosuebyrån inte blir för stor och personaltung. Anställ några grundkompetenser som ni behöver, (de kommer att vara olika för alla), och anlita sedan ”onboardade” specialister som ni tar in vid behov.” Tipsade Anna Romson som var med under träffen.
"Det är viktigt att Inhosuebyrån inte blir för stor och personaltung. Anställ några grundkompetenser som ni behöver och anlita sedan ”onboardade” specialister som ni tar in vid behov.”
Kanske behöver alla roller inte heller vara en heltid? I ett snabbrörligt landskap är det viktigt att kunna rusta upp och ner och hjälpa sina anställda att vidareutbilda sig. Ibland behöver man ta in någon som är specialiserad inom en viss del av marknadsföring, då kan det vara fördelaktigt att ta in någon utifrån.
Startsträckan när man tar in en konsult kan vara olika lång, därför kan det vara bra att börja bygga upp ett stall med “onboardade” konsulter. Alltså personer som ni lärt upp i hur ert företag och varumärke fungerar en gång så att de i framtiden enklare och snabbare kan glida in och underlätta när det finns ett behov.
Borde alla ha en inhouseavdelning och skippa allt annat?
Modellen med att göra absolut allt inhouse rekommenderas inte heller, det ser vi i forskning som gjorts. Därför får vi nog alla gå hem och fundera över vad receptet på en riktigt bra inhouseavdelning är, just för oss.
Det mest troliga verkar vara att det är en skräddarsydd blandning av inhouse, onboardade konsulter, frilansare och specialister i en härlig blandning. Kanske slinker även en byrå eller två med på spelbrädet? Hur ser det ut hos er?
Diskussionen fortsätter på nästa nätverksträff!
Driver du en inhouseavdelning, eller är i startgroparna för detta så är du varmt välkommen att läsa mer och anmäla dig här.
Vill du ha rådgivning kring hur du kan tänka när du organiserar marknads- eller inhouseavdelningen? Boka ett kostnadsfritt möte med oss här.