Skip to content
https://get.wise.se/hs-fs/hubfs/iStock-492708704.jpg?width=1253&quality=high

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Blogg

Lätt att säga, men visst är det svårt att motivera nya kostnader när alla direktiv säger att du ska hålla nere på kostnaderna?

För den som jobbar med marknadsföring är tiden just nu, lågkonjunkturen, en stor utmaning. Den kan dock också innebära nya möjligheter.

Utmaningen är att marknadsteamet ofta har mer press på sig att få ut olika budskap för att företaget ska kunna sälja mer och klara sig genom lågkonjunkturen. Med mer att göra skulle man behöva mer personal, men anställningsstoppet står i vägen. Då kan det vara en bra idé att ta hjälp av en konsult.

Det finns flera fördelar med att ta in en konsult. Dels kan man stötta upp teamet under specifika perioder utan att binda sig till en anställning, men man kan också få in spetskompetens som man tidigare saknat.

Tre fördelar med att ta in en konsult:

  1. En konsult som varit på flera marknadsavdelningar har ofta mycket kunskap och erfarenhet som de kan dela med sig av till ditt team. Personen har ett utifrånperspektiv vilket gör att de kan komma med nya synvinklar och hjälpa er bli mer effektiva och konkurrenskraftiga .
  2. Du behöver inte binda upp dig längre än nödvändigt när du tar in en konsult. Det kan också vara ett utmärkt sätt att “prova på” en person för att sedan avgöra om ni i framtiden vill ge personen möjligheten till en anställning hos er.
  3. En konsult kan vara ett utmärkt bollplank för dig och ditt team. För personen som kommer utifrån så är de självskrivna regler som ni lever efter varje dag inte alltid lika självklara. Det innebär att ni kanske får en eller två “dumma frågor” vilket är det bästa man kan få. De saker man själv tycker är helt självklara kan vara otydliga för någon som kommer utifrån. Här får man en chans att se på sin kommunikation med nya ögon.

Det är lätt att man tar till kortsiktiga lösningar i kristider, men tänk på att kortsiktiga beslut kan ge långsiktiga konsekvenser.

Nyckeln blir att prioritera smart. Välj att ta in kompetenser som ni saknar, eller en person med erfarenhet som kan hjälpa er igenom de eventuellt tuffa tiderna. Om du tycker att det är svårt att veta vilken typ av person eller roll som kan underlätta ert arbete och hjälpa er bli mer effektiva så hjälper vi dig gärna! Det viktigaste för oss är att hitta en lösning som passar dig. Ingen marknadsfunktion är lik den andra och vi ger er skräddarsydd hjälp på era egna villkor.

Vi på KIMM är specialister på konsulter inom marknad och kommunikation

Vi är experter på att hitta specialister inom marknad och kommunikation. Vi har själva arbetat i branschen och förstår vilka utmaningar du står inför. Med vårt starka konsultnätverk och vårt rådgivande tillvägagångssätt ser vi till att du får den hjälp du faktiskt behöver.

Med oss som partner blir allt lite enklare och roligare. Läs mer om oss här!