Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?
Spolar vi tillbaks ännu lite längre än tio år, till 2007 när iPhone kom så fick fortfarande många av oss marknadsföringsbudskap offline. En stor del av printmedia har haft det tufft, och har varit tvungna att evolvera sitt arbetssätt för att överleva. Idag konsumerar t.ex. de flesta av oss våra nyheter online, många dessutom genom sociala medier. (Att det kräver mer källkritik än någonsin är en annan story.)
Under de senaste tio åren har marknadsbranschen genomgått en (r)evolution. Marknadsavdelningens ansvar har gått från att jobba med reklam och varumärke till att ha hand om allt från e-commerce och kundresan till konverteringar och mycket mer. Den digitala revolutionen har gjort att vi plötsligt kan få tillgång till så mycket mer data, vilket i sin tur lett till att marknadsfunktionen blivit hårdare kopplad till ett ansvar fö konverteringar och sälj.
Marknadsföring har alltid varit en del “konst” och en del “vetenskap”, men idag har vetenskaps- och databenet blivit tyngre.
Idag kan du inte gå online utan att stöta på någon slags digital marknadsföring.
För tio år sedan så uppmanade experterna oss till att jobba för att ranka bättre på google. SEO blev vanligare men det fanns tyvärr alldeles för många som använde spammiga metoder för att nå igenom bruset.
Videomarknadsföring blev mer modernt och fler företag började fokusera på “cross channel promoting”. GDPR markerade ett stort skifte när lagen trädde i kraft 2018. Det förändrade vårt sätt att jobba med data.
Ändå har de grundläggande principerna för hur vi jobbar med marknadsföring inte ändrats mycket. Den stora förändringen ligger i HUR vi gör detta.
För tio år sedan hade vi inte:
- Facebook live
- Instagram stories
- Snapchat
- Tiktok
- Discord
Och många fler plattformar som idag är otroligt utbredda. Konceptet “Instastories” fanns inte, vilket inte är så konstigt när man tänker på att Instagram på den tiden bara var 3 år gammalt och mest handlade om att posta bilder i ett flöde. Idag flödar det stories ut oss helt naturligt. En del av oss dokumenterar allt vi gör utan att tänka eller tycka att det känns som ett jobb. Ett koncept som var främmande för oss alla för bara tio år sedan.
En förändring som kan tyckas helt självklar nu är hur mycket vi är beroende av våra mobiler och mobil marknadsföring. Om du inte har en mobilanpassad närvaro idag så kan du inte heller vänta dig att växa.
Idag jobbar vi med saker som:
- Influencer marketing där vi ser att det blir allt vanligare att varumärken jobbar med micro eller nano-influencers som är mindre och mer nischade.
- Livesändningar och liveshopping - streaming är enkelt, kostnadseffektivt och skapar en direkt koppling med din målgrupp.
- Interaktivt content som t.ex. quiz, polls, webinar, spel blir allt vanligare
- Videomarknadsföring - nej den ska ingenstans… sanningen är att vi VILL se mer video från de varumärken och personer vi gillar att följa.
- Audiomarketing, ljudinspelningar och podcasts fortsätter att växa sig starka som kanaler och vi ser att ljudsök kommer att utvecklas och bli vanligare framöver. Här ser vi även att podcasts blir bättre och bättre producerade och vi förväntar oss därför en bra kvalitet på det vi väljer att lyssna på. Även SEO kommer att anpassas mer för ljudsök.
- Automationer växer så det knakar. Idag använder 79% av företag någon typ av automation i sin marknadsföring. Framöver kommer den siffran att öka.
- AI måste också nämnas, även om det idag är i sin linda och vi bara har skrapat på ytan av detta fenomen.
Marknadsföring har gått från att försöka nå så många som möjligt till att nå rätt människor istället. Vi behöver inte längre skrika ut vårt budskap med megafon. Eller, det är inte bara det att vi inte behöver, vi borde inte det, för den typen av kommunikation och sälj uppskattas inte längre. Det känns förlegat för våra kunder.
Vad innebär dessa tio år av utveckling för oss som jobbar med marknadsföring idag och hur ser de nästa tio åren ut?
Varumärken har helt klart fattat att syns du inte (digitalt) finns du inte i kundernas medvetande. Man försöker därför synas på fler och fler plattformar i hopp om att hitta platsen där ens målgrupp hänger mest. Stressade över det faktum att någon en gång sagt att det krävs 10 “touchpoints” för att en kund ska lita på och köpa något från ditt varumärke sprider vi oss så långt det bara går. Ibland lite för långt…
Den komplexitet vi nu ser i medielandskapet har vi aldrig sett förut. Detta har också lett till att vi behövt öka våra marknadsbudgetar markant. Inte bara för att kunna bemästra och betala för alla nya kanaler utan för att det också krävs desto mer arbetskraft för att hinna med allt detta. Här står en del av oss och stampar fortfarande. Om vi inte lyckats lägga mer resurser på marknadspersoner så hinner vi inte med i utvecklingen.
Om vi under de senaste tio åren levt igenom effekten av den förra marknadsrevolutionen där sociala medier växt och tagit över landskapet så står vi idag inför nästa revolution.
Vi tror att AI och automation blir en stor del av den, hur långt det kommer att gå och hur mycket det kommer att påverka marknadsförarnas vardag vet vi inte än. Det gäller att hänga med, vara nyfiken och våga prova.
När vi tittar tillbaks på de senaste tio åren av marknadsföring kan vi ändå känna oss otroligt stolta. Vi som jobbar med marknadsföring har varit med om en revolution. Saker snurrar snabbare än någonsin och vi har axlat rollen av äventyrare som gett sig ut på en exkursion för att ta oss an och upptäcka den nya världen. Men om du trodde att vi var framme, (och att nu kan vi ta semester,) så håller vi inte med. Resan har har bara börjat och äventyret är oändligt.
Det kan verka tröttsamt och tråkigt ibland men det är också otroligt spännande. Vi på KIMM ser fram emot nästa 10 år med nyfikenhet och en känsla av att “nu kör vi!”. Vi gör det här tillsammans, och de dagar du känner dig lite trött och matt finns vi här för att stötta upp.