Skip to content
https://get.wise.se/hs-fs/hubfs/iStock-1396615705-2.jpg?width=1369&quality=high

Så bygger du det ”lilla” marknadsteamet

Många bolag och organisationer börjar sin ”marknadsresa” genom att anställa en person. Man söker då den där multikreatören som både ska leverera hands on, planera strategiskt och kunna ställa krav på leverantör. Men vad är nästa kompetens att ta in? Hur går din organisation från ensamrollen på marknad till att bygga det där lilla marknadsteamet som innebär att ni snabbt kan skala upp ert marknadsarbete?
Blogg

Både intern kompetens och extern specialistkompetens

När vi ska börja bygga ett litet marknadsteam på cirka 1-5 personer så behöver vi titta på den strategiska planen framåt. Vilka kompetenser behöver vi ha internt och när kan vi använda oss utav externa leverantörer? Det finns inget rätt eller fel. Det handlar mycket om vilken kompetens du får tag på. Det finns så många olika varianter och uppsättningar som fungerar bra.

Något som är vanligt i mindre team är att arbetsrollerna är mindre ”statiska”. Ni behöver inte heller låsa er vid en fast uppdelning av arbetsuppgifter utan kan testa er fram. Det viktigaste är att ni har en övergripande plan, tar er framåt och skaffar erfarenheter på vägen.

Vilken kompetens bör ni äga internt?

Allt handlar egentligen om person och inte kompetens. När man är små team så spelar kemi och personlighet otroligt mycket in för att teamet ska vara effektivt. Med det sagt så finns det viss kompetens som är bra att ha nära affären som kanske förstår organisationens utmaningar mer än vad en extern byrå kan göra.

Här är några kompetenser som är bra att ha på plats inhouse:

Content – En så viktig stomme i marknadsarbetet! Hur vi än vänder och vrider på det behövs content, till webbsidor, mejl, sociala medier, bloggar, kundtidningar med mera. Det är självklart inte fel att ta in externa skribenter men OM ni har extern hjälp med content så kan det vara bra att ha en person som fortfarande äger pucken internt.

Social Media – Att arbeta med sociala medier är inget vi kan göra med vänsterhanden lite så där vid sidan av. Det tar tid att hålla de sociala kanalerna aktiva, oavsett om ni schemalägger eller inte. Det behövs också ett nära samarbete med verksamheten för att det ska bli bra (t.ex. produktägare, säljare, HR).

Grafisk produktion - Ni behöver inte nödvändigtvis en proffsutbildad grafisk designer, men åtminstone baskunskaper i något designverktyg för att kunna skapa presentationer och enkel grafik.

Tekniska kunskaper - Både tillräckliga kunskaper i t.ex. webbverktyg och mejlverktyg och baskunskaper i SEO och SEM, för att kunna agera kravställare.

Projektledning/koordinering - Marknadsföring kräver mycket samordning. Någon i teamet behöver ha kompetens inom projektledning för att kunna fungera samordnande mellan kanaler och i kampanjer och projekt.

Strategi - Helhetsstrategi för varumärket och till exempel digital strategi. Den övergripande strategin behöver vara tydlig och nära kopplad till verksamheten, för att kunna fungera som ramverk och ledstjärna i vardagen.

KiMM – skräddarsyr lösningar som passar dig och din verksamhet

Vi är specialister på rekrytering och konsultlösningar inom marknad och kommunikation. Vi älskar den här branschen och vill tillsammans med dig bygga framtidens marknadsteam. Det viktigaste för oss är att hitta en lösning som passar dig. Ingen marknadsfunktion är den andra lik och oavsett om du behöver coachning, hjälp med rekrytering eller en konsultlösning så anpassar vi oss efter ditt behov. Vi jobbar kvalitativt med siktet inställt på att hitta den perfekta matchningen – på dina villkor.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig HÄR och tveka inte på att höra av dig med ditt behov.