Stärk samarbetet mellan marknad och sälj med Revenue Operations
Vad är RevOps?
RevOps handlar om att låta sälj, marknad (samt produkt och kundsupport) arbeta mot gemensamma mål, vilket optimerar intäktsflödet och förbättrar kundupplevelsen. Men det betyder inte att ni måste omstrukturera hela organisationen på en gång. Små, gradvisa steg kan ge stora resultat.
Praktiska steg för att nå närmare samarbete
-
Sparketing-möten
Inför regelbundna möten mellan marknad/kommunikationsavdelningen och säljavdelningen för att utbyta insikter och justera strategier. Bjud med fördel även in produkt och kundsupport. Använd dessa möten för att analysera pipeline-data, kundinsikter och se var ni kan stötta varandra. -
Gemensamma mål
Börja mäta sälj och marknad på samma KPI:er, t.ex. intäkter, pipeline och kundnöjdhet. Genom att ha tydliga, gemensamma mål skapas naturliga incitament för samarbete. -
Delade verktyg och data
Implementera delade tekniska plattformar, som CRM- och analysverktyg, för att säkerställa att båda team har tillgång till samma information. Det minskar missförstånd och skapar bättre underlag för beslut. -
Skapa cross-funktionella team
Sätt ihop mindre arbetsgrupper med representanter från både sälj och marknad/kommunikation för specifika projekt, t.ex. att skapa en kampanj eller optimera en produktlansering. Detta stärker relationerna och ger en praktisk inblick i varandras arbete. -
Utbildning och kunskapsdelning
Arrangera utbildningar där marknadsavdelningen får lära sig mer om säljprocesser och vice versa. Kunskap om varandras arbetsflöden leder till större förståelse och samarbete.
Hur ska man navigera utmaningar och ansvar?
Låt oss prata om de faktiska utmaningarna. Som marknads- eller kommunikationschef kanske du känner pressen att balansera kortsiktiga kampanjmål med långsiktiga strategiska mål – och dessutom säkerställa att ditt team har rätt kompetenser för framtiden. (Och att de mår bra!) Det är ingen enkel uppgift, men det börjar med att skapa en kultur där samarbete blir normen, inte undantaget. Det är något du med fördel kan göra med säljchefen som parhäst. Om ni inte jobbar nära varandra redan idag, testa att öppna dörren för ett närmare samarbete.
Vad kan du göra? Ett viktigt första steg är att vara tydlig med vilka förväntningar du har på samarbetet och skapa tydliga mål som både sälj och marknad delar. Detta bör kompletteras med en dialog med ledningen. Styrelsen och ledningsgruppen har en avgörande roll här – utan deras stöd och mandat blir ditt arbete mycket svårare.
Om ledningen inte har kunskap om RevOps eller inte ger dig och dina kollegor på säljavdelningen tillräckligt med resurser och frihet att agera, riskerar ni att fastna i gamla strukturer. Det betyder missade affärsmöjligheter och fortsatt silo-tänkande. Men genom att ta upp dessa risker och framföra konkreta förslag på hur ett starkare samarbete kan gynna organisationen, kan du få ledningens uppmärksamhet och förståelse.
Gradvis implementering av RevOps
Vissa företag har redan en RevOps avdelning istället för separata marknads och säljavdelningar. Andra jobbar på olika sätt och har kanske inte kommit lika långt på vägen. Om idén om en full RevOps-implementering känns överväldigande, så förstår vi dig. Vi har hjälpt otaliga team se över kompetensen inom sin marknads/kommunikationsavdelning och se hur de kan framtidssäkra sina organisationer. Med tanke på vilken tid vi lever i och hur snabbt den tekniska utvecklingen går, så kan det kännas svårt att hinna med.
Men det behöver inte vara så svårt, testa att börja med ett par av ovanstående steg och utvärdera resultaten. När teamen blir mer bekväma med samarbetsmodellen kan ni successivt introducera fler element av RevOps.
Att skapa närmare samarbeten behöver inte handla om stora omstruktureringar – det handlar om att börja smått, men tänka stort och strategiskt. Hör gärna av dig toll oss på KiMM om du vill ha hjälp med strategiska tjänster som t.ex. kompetenskartläggning, strategi för att stärka ditt teams kompetens, eller att få sälj och marknad att arbeta närmare varandra. Vi hjälper även ledningsgrupper och styrelser att utveckla kompetens för att möta framtidens krav. Något vi ser är otroligt viktigt framöver.