Skip to content
https://get.wise.se/hubfs/gul%20berg.jpg

Så gör du trovärdig hållbarhetskommunikation

Världen är i behov av en kraftfull omställning i form av hållbarhet. Vi behöver bygga ett välmående samhälle som fungerar inom planetens gränser. I och med den nya EU-lagstiftningen “green claims” faller ett större ansvar på företagens hållbarhetsarbete. 
Blogg

Vi har alla hört talas om “green washing”, men hur gör vi för att inte hamna i den fällan? Hur kommunicerar man framgångsrikt och trovärdigt kring sitt hållbarhetsarbete oavsett hur långt man kommit på resan? Här kommer fem tips:

 

1. Visa sammanhanget

Ge en översiktsbild, visa att ni vet att ni är en del av ett större system. Ensam är inte stark, men alla kan göra något. Visa att ni vill ta ansvar för er del av den stora hållbarhetskakan.

Lyft gärna fram områden där det finns en verklig påverkan. Berätta om vilken ambition ni har och vart ni är på resan, vilka steg ni tar framåt och hur långt ni har kvar. Visa att ni är ödmjuka inför hållbarhetsfrågans komplexitet. Visa inte bara resultatet utan ambitionen.

 

2. Skapa trovärdighet

Var transparenta med vägen mot målet. Ge gärna så mycket information ni kan och dela länkar dit de som vill ha djupare information kan gå. Kunden vill se att saker går schysst till, då är det bra att kunna visa på detaljerad data och låta den vara tillgänglig för den som vill veta detaljer.

 

3. Tappa inte den röda tråden i ert varumärke

Lyft fram det unika i hållbarhetsarbetet kopplat till ert varumärke. Det är viktigt att hålla fast vid varumärkets unika personlighet oavsett ämne, kanal eller publik. När man en gång hittat den röda tråden är det lättare att koppla på nya ämnen. Se till att er hållbarhetskommunikation hänger med. 

 

4. Engagemang

I stora, världsförändrande frågor är det lätt att man som enskild individ känner att det är hopplöst. “Hur ska lilla jag kunna påverka, eller vara med och rädda världen?”. I dessa fall behöver vi börja med att bygga engagemang genom att visa på små saker där man enkelt kan göra skillnad. 

Som företag kan ni vara med och bidra till ökad kunskap kring hållbarhetsfrågor och hjälpa konsumenterna förstå hur de själva kan bidra. Små beslut i vardagen kan göra stor skillnad när det är många som gör dem.

Vi behöver få fler att känna sig inkluderade i frågan. Visa på framtidsvisioner som människor vill vara med i. Skapar man en emotionell anknytning till frågan så kan det bli ett incitament till en beteendeförändring. 

 

5. Autenticitet i det digitala

Trovärdighet byggs genom att vara ärlig. Det är viktigt att i er digitala kommunikation beröra de relevanta samhällsutmaningar som finns och berätta om vilka delar ni berör i er verksamhet. Vart har ni varit med och bidragit på ett negativt sätt, vad gör ni för att ändra på detta framåt?

Att i sin hållbarhetskommunikation försöka använda ordet “hållbarhet” så många gånger som möjligt på sin hemsida löser inte problemet. När ni kommunicerar kring ert eget hållbarhetsarbete är det viktigt att ni instället pratar om hur ni arbetar med dessa frågor och vad ni gör rent praktiskt för att komma vidare. 

 

Hur tar ni detta vidare inom ert företag?

Se över ert eget hållbarhetsarbete och sätt en strategi för hur ni ska kommunicera kring detta. Försök kommunicera öppet och ärligt om var ni är på resan och vart ni vill. Det är viktigt att vara ärlig med hur nuläget ser ut, då kan man ändå ha trovärdighet när man sätter stora mål för framtiden.  

Dessa goda exempel och tips kommer från Lena Johansson på Narva samt Jonna Holmgren från Axel Johnson International som var med och föreläste på ett seminarium om hållbarhetskommunikation tidigare i år. 

Vill du lära dig mer om marknad och kommunikation? Håll koll på vår LinkedIn, där delar vi intressanta case, tips och inbjudningar till kommande event!